Les estratègies de lectura al Cicle Inicial: la visualització i la hipòtesi.

 

A l’Educació Infantil i al Cicle Inicial de Primària, les i els alumnes comencen a treballar les estratègies de comprensió lectora. Ho fan sistemàticament amb tot un seguit d’activitats engrescadores i motivadores.

 

Aquestes estratègies consisteixen en:

·        Formular hipòtesis i comprovar-les.

·        Fer inferències.

·        Fer connexions.

·        Resumir

·        Visualitzar

 

Els nens i nenes de PRIMER  hem treballat la visualització a partir del conte “El castanyer màgic”. 

 

Aquesta estratègia permet crear una imatge més completa del que es llegeix, estructurar, organitzar i visualitzar continguts abstractes i també submergir-se en el món que suggereix el text i fer que la lectura sigui més agradable, motivadora i satisfactòria.

 

Quan els i les lectores expertes visualitzen, s’impliquen en la lectura transformant les paraules del text en imatges, sons, sensacions i sentiments, plantegen connexions entre el que diu el text i la seva experiència, gaudeixen llegint, recorden el que llegeixen i milloren el seu nivell de comprensió lectora.

 

Les i els alumnes de SEGON hem treballat la hipòtesi amb el conte “Un banc al solet”. Aquesta tendra història d’un avi a la recerca d’un lloc on estar gaudint del sol, ens ha permès imaginar i posar a treballar la nostra ment.

 

El procés de formular i verificar hipòtesis és l’essència de la comprensió, és la interacció entre el que ja sabem i el que diu el text. Quan als nostres alumnes no els és possible formular hipòtesis sobre el text, bé per la lentitud excessiva en la descodificació, bé per manca de coneixements previs sobre el tema o bé per les dificultats discursives del mateix text, la lectura esdevé molt poc eficaç: no comprenen, no tenen consciència de les dificultats i no saben com controlar i regular la comprensió.

 

La formulació d’hipòtesis és una estratègia que s’aplica en els tres moments del procés lector: abans, durant i després de la lectura. Abans de la lectura ens permeten generar expectatives; si les formulem durant la lectura, podem controlar les nostres prediccions mentre interactuem amb el text, alhora que les anem ajustant i confirmant per aconseguir una comprensió millor d’allò que llegim; i, després de la lectura, contrastem, confirmem i revisem les hipòtesis inicials.

 

Desitgem que hagueu passat una bona estona amb aquest tastet d’algunes de les estratègies que hem fet durant aquest primer trimestre i us animem a posar-les en pràctica també a casa amb els vostres fills i filles.

 

Que gaudiu i tingueu una bona lectura!